Ane Brun - SPOT 11, ARoS
Den svensk bosatte nordmand og singer/songwriter gav fredag aften sit bud på, hvordan man ganske vellykket integrerer et kunstmuseum i en musikfestival

Astrid Kirstine Dynesen, MyMusic.dk

Mennesker var der ikke allerflest af til at begynde med på Aros, og de, der var, sad høfligt med deres kaffe ved de opstillede café-borde, der skabte en mere kultiveret stemning af opmærksomhed og koncentration. Flere og flere sluttede sig dog til, da den meget afslappede og naturlige jente gik på scenen med sin akustiske guitar og den beskedne besætning bestående af en el-guitarist og en pianist – samt et lille trommesæt, der under koncerten blev benyttet af samtlige musikere. I takt med folketilstrømningen steg snakke-behovet dog også, hvilket var lidt af et irritationsmoment til at begynde med. Det varede nu ikke længe, før de fleste heldigvis helt glemte deres mund til fordel for ørerne.

Ane Brun spillede hovedsageligt numre fra sit nyeste udspil "A Temporary Drive"; opfølgeren til debuten "Spending Time With Morgan" – begge udgivet på hendes eget label DetErMineRecords. Og intimt var det. Med sine simple, nogle gange melankolske og country-inspirerede sange fangede hun publikum, og de to andre musikere sørgede for lejlighedsvis at bringe en storladenhed frem i de ellers meget skrabede sange. Blandt andet blev der gjort brug af instrumenter som klokkespil og sågar vinglas, der trods alt gav musikken et særpræg. Ane Bruns sange er nemlig ikke som sådan fornyende, men hun formår, både med sin indlevelse og jordnære tekster at fange mængden. I øvrigt gæstede troubadouren Teitur koncerten i en lille, mere simpel end øm duet, og det gav i og for sig meget god, harmonisk og hyggelig mening - og et ekstra kick rent stemningsmæssigt.

I det store hele leverede Ane Brun en præstation, der var inderlig og fængende, og som bekræfter den stigende succes og opmærksomhed omkring hendes navn. En kunstner, som bør få, og sikkert får, en større fod over grænsen til Dannevang.

Ane Brun