Mads R. Mariegaard, Gaffa | Foto: Mikkel Stenbæk Hansen | | Det er en kendt sandhed, at den bedste måde at blive populær i Danmark, er at blive det i udlandet. Efter en veloverstået Europa-turné, hvor Efterklang har spillet i gamle teatre og koncertsale, optrådte bandet i dag på SPOT festivalen, og det var der mange, der ville høre. Så mange, at alle dem, der havde sat sig ned foran scenen og gjort sig klar til en indadvendt, drømmende oplevelse, måtte rejse sig op, så der kunne komme endnu flere ind. Da Efterklang gik på, var der stopfyldt i Musikhusets Store Sal.
At give Efterklangs stort anlagte lyd- og billedunivers fyrre minutter på en branchefestival virker umiddelbart som spild af potentiale, men gruppen, der i dag var reduceret fra ti til syv medlemmer, gik frisk til sagen. De lagde ud med nyt materiale, som umiddelbart lader til at have samme høje standard som de efterfølgende sange, der er kendte fra det anmelderroste og internationalt anerkendte Trippper-album.
Til gengæld var det nye materiale i det videoshow, der er en fast bestanddel af Efterklangs koncerter, ikke af samme kvalitet som det gamle. Den visuelle baggrund for de nye sange var idylliske, naturalistiske billeder af blomster, kornmarker og dansk sommer, og det nærmede sig kitch, når lærredet producerede billeder af gule blomster, mens Casper Clausen sang, at ”roses are red.”
Så fungerer visualiseringen af sangene fra Tripper-albummet langt bedre. Her får numrene elegant med- og modspil af billedbidder fra blandt andet gamle film i sort/hvid og moderne tegnefilm. Sammen med Casper Clausens smukke vokal, der skiftevis var hviskende, klagende og råbende, en skærende skarp violin, som lå helt fremme i lydbilledet, og de sprøde, tøvende beats i baggrunden, var Efterklang smukke univers helt intakt. |