Entakt - SPOT 11, Filuren

Entakts styrke og svaghed er, at de spænder så ualmindelig bredt. På Spot lykkedes de store armbevægelser dog stort set

Rasmus Ardahl, Gaffa

Med danske Entakt som nylige modtager af det nystiftede MyMusic.dk legat, kunne man med rette stille høje forventninger til den københavnske kvintet. Forventninger der langt hen ad vejen blev indfriet i bandets første koncert i Århus, der var henlagt til Musikhusets lettere gemte scene Filuren fredag eftermiddag. Måske ikke de bedste betingelser, men alligevel endte det intime lokale med at være stort set fyldt. For de fleste var Entakt ganske givet et nyt bekendtskab, men velvilligheden blandt publikum var stor og blev rigeligt belønnet fra scenen.

Entakt spiller popsange, men trækker kraftigt på en energisk rock-kilde og en tydelig forkærlig for jazz, især jazzvalsen og dens vuggende ¾ takt, som en række af numrene er helt eller delvist baseret på. I centrum af dette velfungerende sammensurium af stilarter står forsanger Jonas Villumsens som det naturlige samlingspunkt, hvilket også var tilfældet denne eftermiddag. En mere charmerende arrogance og dekadence skal man lede længe efter. Og en smukkere, mere udtryksfuld vokal er mindst lige så svær at lokalisere. Når denne spinkelt udseende mand udkrænger sin sjæl, primært i de stille passager, er det lige så hårene rejser sig. Samtidig besidder han styrken til at synge igennem Entakts mere rockede, guitar-prægede passager.

Bedst var Entakt i Kunsten at efterlade sig spor, Vinterbrud og ekstranummeret Side 2. Alle numre der dyrker et stort dynamisk ambitus. Fra de omtalte svage passager, til mere rockede energiudladninger, der dog aldrig giver afkast på udfordrende, men velfungerende harmonik og tilsvarende melodik. I andre numre, er der en tendens til, at Entakt glemmer det de er bedst til, nemlig blandingen af de forskellige elementer og stilarter, og istedet satser på lidt for monotone og langt mindre raffinerede rockelementer. Men ambitionsniveauet hos Entakt er tilsyneladende ekstremt højt, hvilket uundgåeligt må resultere i mindre vellykkede numre. Når tingene lykkedes for bandet, er de dog i særklasse unikke inden for dansksproget pop/rock.

Entakt