Hatesphere - SPOT 11, Store Sal
Med had og horn kommer man langt. I hvert fald, hvis man hedder Hatesphere og er på hjemmebane i det mørke Århus.

Peter Meldgaard, MyMusic.dk

Musikhusets Store Sal var langt fra fyldt, hvilket ”forskråler” Jacob Bredahl da også påpegede, da han dedikerede "What I See, I Despise" til programarrangørerne, der i år havde valgt at lægge de to eneste deciderede metalnavne (Hatesphere og Psyke Project) på stort set samme tidspunkt. Det forhindrede nu ikke bandet, som lige var ankommet fra Jailhouse Studios i Horsens, hvor de samme dag havde færdiggjort deres nye skive med det tyske gigantselskab SPV/Steadhammer, i at køre en metaltromle over det sagesløse (og noget tamme) publikum.

Den kompromisløse thrashmetal, med flere input fra såvel death-, hardcore som speedmetal – samt flere melodiske grundriffs i omkvædene – var koncerten igennem ”tight as hell”, og det er ikke for ingenting, at de i den danske metalbranche er kendt som ”Danmarks bedste liveband”. Bredahl og co. var som sædvanligt tændte, og de hyppige skift imellem up-tempo, mid-tempo og down-tempo gav et varieret lydbillede, der dog uden tvivl toppede med den dommedagstunge "Only the Strongest", som var aftenens eneste nummer i 100 % ultraslow-tempo. Samtidig viste Bredahl, at han ikke kun kan gøre sig med skrig og skrål, men at han faktisk også er mand for en herlig dyster og gravvækkende growl.

Teknisk set befinder Hatesphere sig i toppen af den helt tunge ende af skalaen med andre store danske metalhåb såsom Mercenary og Mnemic. Efter at have turneret med blandt andet Morbid Angel og Kreator er det tydeligt at bandet står stærkere end nogensinde før, og det er måske kun et par enkelte numres mangel på gennemslagskraft, der gør, at de ikke løber med den ultimative topkarakter. Så på trods af den forholdsvist ringe opbakning på egen grund, var det en eminent afslutning på Spot-festivalens tungeste aften - og så længe Århusdrengene bevarer deres herlige kærlighed til had og horn, så er der vist ikke fare for, at de mister hverken gnisten eller gejsten.

Hatesphere