Kitty Wu - SPOT 11, Train
Kitty Wu spillede endnu en fremragende Spot-koncert, denne gang foran et veloplagt publikum på Train

Rasmus Ardahl, Gaffa

Kitty Wu udsender snarligt deres tredie album, hvis indhold dog ikke i større grad blev afsløret under koncerten på Train. Kitty Wu spillede nemlig ikke mange numre fra den kommende plade og de der blev fremført fremkaldte ikke de store reaktioner hos publikum og afslørede ingen revolutionær udvikling hos Kitty Wu.

Kvartetten har nu heller aldrig været kendt for at levere hits man skråler med på første aften, men der imod mere eftertænksomme numre der langsomt kryber ind under huden. Set i det lys var det heller ikke overraskende, at det var Eva Braun fra det første album, der som så ofte før ved koncerter stod som publikums-højdepunktet. Den var dog langt fra det eneste toppunkt under den én time lange koncert der straks fra åbningsnummeret This Building Is On Fire gav vidnesbyrd om at noget stort var i vente. Kitty Wu’s kernepublikum var klar fra start og fulde af forventning og bandet indfriede disse med en energisk indsats og et lydniveau der var ved at vælte bygningen. Effektivt og veludført.

Den kommende plade får titlen ”Knives and Daggers” og meget apropos var guitarlyden denne aften, ikke bare knivskarp, men ind imellem tangerende lyden af et knivblad. Det var grimt, men alligevel smukt som kontrast til de mere melankolske og tænksomme passager. Guitarist Allan Schøneberg og forsanger Robert Lunds indbyrdes sammenspil komplementerer hinanden perfekt, når de er bedst, samtidig med at trommeslager Claus Bergman, med det sønderknusende og præcise lilletrommeslag, og bassist Samuel Helles spillede så tight og dynamisk så det var en sand fornøjelse. Samlet set gør de dele Kitty Wu til et af de måske bedst spillende livebands Danmark har at byde på. En formodning der blev kraftigt understreget i aften.

Kitty Wu tilføjede endnu en til rækken af gode koncerter ved Spot, men ud over den glimrende første single Stay Together, Wake Apart, afslørede bandet ikke meget om deres kommende udspil. Man kan derfor blot håbe, at det kan leve op til Kitty Wu’s uforlignelige koncertoptræden.

Kitty Wu