Lena - SPOT 11, Train
Hyggelige ballader og vellykkede popnumre med singer-songwriter-touch

Anja Følleslev, MyMusic.dk

Den færøske singer-songwriter Lena spillede et hyggeligt sæt på Train. Jeg gik desværre glip af halvdelen af første nummer i forvirringen over, hvor hun helt nøjagtigt skulle spille. Det viste sig at være på cafescenen og ikke på den større scene på Train. Det klædte nok også Lenas personlige og intime sange bedre at blive spillet i den lyse cafe, hvor publikum kunne sidde og lytte.

I alt nåede Lena at præsentere fem sange, hvor der var forskellige udtryk og elementer repræsenteret. Der var ballader og et par vellykkede popnumre, krydret med singer-songwriter-touch. Specielt ”Catch 22” havde et catchy okmkvæd og en god hookline. Lenas jazzbaggrund fra Færøerne kom også til udtryk i nummeret ”Seasons Will Change”.

Lena afsluttede sættet med titelnummeret til hendes kommende album ”Can´t Erase It”. Et album hun har co-writet med Nicolas Johannessen, som også var med hende på scenen som guitarist. ”Can´t Erase It” er som tidligere, da Lena udgav et album i 2003, produceret af Oli Poulsen, som var med på bas. Desuden blev Lena også backet op af Olis bror Hans Poulsen, på keyboards og percussion. Et udmærket, velspillende band; desværre havde de langt fra den samme gnist som Lena, der både under sangene og imellem sangene virkede overlegen og fyldt med indlevelsesevne. Hun var meget sikker i sin fremførelse af sangene, og hun havde overskud til små humoristiske indslag, der også fik publikum med. Hendes dansk med accent virkede også som et element, der fik publikum tage hende til sig. Samtidig kunne man også høre at hendes engelske udtale var på plads, hun er jo trods alt ikke opvokset i Canada for ingenting.

Hvis publikum ikke allerede kunne lide, hvad de så og hørte før det sidste nummer, så vandt Lena folks hjerter, da hun præsenterede Trompeter, en lille bamse, som skulle spille tromme på nummeret. God og sjov afslutning på et godt sæt.