Mikael Simpson - SPOT 11, Ridehuset
As good as it gets!

Helle Juhl Lassen, MyMusic.dk

At Mikael Simpson for alvor er nået ud til folket, kunne man få bekræftet i et tætpakket Ridehus til Spot 11 sent fredag aften. Det brede publikum blev aldrig rigtig fanget af Simpsons og Lise Westsynthius´ Luksus tilbage i 90´erne, men til gengæld brager han nu igennem med Sølvstorm, og det er også (næsten) lige så godt.

Måske er det flirteriet med elektronicaen, der har gjort forskellen? I hvert fald finder man hos Simpson & Sølvstom noget nær den mest gennemførte og perfekt afbalancerede blanding af eksperimentel rock, pop og elektronica. En fusion, der både henvender sig til "feinschmeckeren", hippierockeren og popdullen.

Og lige netop "henvendt" det var koncerten; musikalsk uadvendt, lyrisk "indvendt" og i dén grad henvendt, så man næsten følte sig direkte tiltalt blandt det store publikum - så blir´ en koncertoplevelse ikke bedre! Brudstykker af sangtekster var ændret til lejligheden, og mellem numrene blev der pludret og peget ud i rummet: ”Er I okay indeni?” Ja, det var de allerfleste - i det mindste så længe koncerten varede. Selv Simpsons lettere blasfemiske bemærkninger om AGF og Brian Steen slog ikke århusianerne af pinden; vi red med på Sølvstormen hele vejen igennem.

Det var der også alt mulig god musikalsk grund til: Pompøse lydbilleder, takt-omstyrtende beats, kraftfuld dynamik og ikke mindst en vokal med en sjælden hørt personlighed indprentet i sit udtryk. Med sin intelligente beherskelse af det danske sprog formår Simpson at forene det skarpe med det humoristiske i de sådan set ´politiske´ numre, uden at forglemme den sentimentale tone, når lyrikken bliver mere personlig eller direkte eksistentiel: ”Ensomheden husker det, tosomheden glemmer”. Det er stærkt, vibrerende på klichéens hårfine grænse, og til andre tider endda hylende morsomt. Seks thumbs up til Simpson, Sølvstrom og dette citat:

"Naturen er et sprog, Pia Kjærsgaard,

kan du ikke læse hvad der står

Pia Kjærsgaard?"