Moi Caprice - SPOT 11, Store Sal
Med følelserne uden på det sorte tøj

Kristian Bach Petersen, Gaffa

Moi Caprice kan næppe længere placeres i kategorien ’up-coming’, da de efterhånden har været en del af den danske indie undergrund i 10 år. At de ikke har fået samme kommercielle gennembrud som deres åndsfæller i Saybia og Mew, kan tilskrives uheld og tilfældigheder, men ændrer ikke på at de på SPOT 11 spiller for en pænt fyldt Store Sal.

Klædt udelukkende i sort, og med ikke så lidt patos, indtager Moi Caprice scenen. Bandet har, som tidens trend befaler det, fået en lidt mere elektronisk lyd, uden at det helt har overtaget guitarernes plads. Musikken ligger fint placeret mellem synth-rock og ’chamber pop’, med store armbevægelser og sigten efter stormfulde højder. Forsanger Michael Møllers stemme understreger dette yderligere, omend hans behov for konstant at modulere i flere tilfælde føles unødvendig. At man kan synge som en falden engel, betyder ikke at man partou skal gøre det hele tiden. Musikalsk er det tydeligt, at Moi Caprice ikke lige er trådt ud af øvelokalet, for de spiller med stor selvsikkerhed og ikke en tone falder forkert i lydbilledet.

Når nu koncerten bliver optaget af Danmarks Radio kan det undre lidt at Moi Caprice i den grad lader sig opsluge af lange instrumental stykker. Mange af numrene kører for længe i samme rille, og bliver noget navlebeskuende frem for at komme ud til publikum i salen og lytterne foran radioen. Det er ærgerligt, for Moi Caprice kan jo skrive nogle virkelig hjerteskærende gode sange. Den charmerende single ‘Artboy meets Artgirl’ fra deres første album ‘Once Upon a Time in the North’, og den smukke ’To The Lighthouse’ står ud som virkelige perler. Hvis bandet frem for at lade sig opsluge af de store tomme lydflader, spillede nogle flere af den slags elegante numre, kunne koncerten have holdt sin intensitet.

Med føromtalte ’To The Lighthouse’ som sidste nummer, slutter koncerten i et positivt hjørne. Det er tydeligt at Moi Caprice stadig er et navn der skal holdes øje med, men en del af deres potentiale er altså endnu uforløst.

Moi Caprice