|
|
|
Nanna Balslev, Gaffa | Foto: Thomas Kjær | | Der var lidt en stemning af skoleteater, da det dansk/svensk/tyske jazzorkester Mold indtog Filurens gardindraperede scene. Setuppet bestod af trommer, guitar, laptop og diverse blæserinstrumenter, og en hel del mennesker var mødt op for at høre Molds eksperimenterende kompositioner. Efter de første par numre var halvdelen af publikum dog udvandret, og da koncerten var ovre, var der kun omkring 15 mennesker tilbage i salen.
Det var dog en skam. For hvis man kan acceptere, at Mold hverken er musik, man kan nynne med på eller danse til, venter der faktisk én en spændende lytteoplevelse. Godt nok kræver musikkken en helt del af lytteren, og udtrykket er særpræget og balancerer ofte mellem musikalsk kaos og harmoni. Rent stemningsmæssigt svinger Mold mellem det legesyge og grænsesøgende og mere filmisk lurende passager. Gruppen fik det især til at svinge under koncertens sidste nummer, der var en Balkan-inspireret sag. Måske ville gruppen have nået lidt flere blandt publikum, hvis de havde lagt ud med den.
At Mold er talentfulde er der ingen tvivl om. Deres debut Republic Of... fra 2003 , der udkom på det københavnske jazzselskab Ilk, har resulteret i to nomineringer til DMA Jazz i 2004. Og hvis man blot giver Mold en chance, er gruppen et befriende bevis på, hvordan musik også kan lyde. |
|
|
|
|