m:u:s:t - SPOT 11, VoxHall
Hver for sig leverer de tre musikere i m:u:s:t ikke noget banebrydende, men deres forsøg på at mixe genrer ligeværdigt er spændende og sympatisk

Mads R. Mariegaard, Gaffa

Den elektro-audiovisuelle trio, m:u:s:t, opstod for et par år siden som et samarbejde mellem den elektroniske musiker, Henrik Munch, jazzmusikeren Christian Vuust, og videokunstneren Iben West. I dag gav de koncert på Spot-festivalen. ”Det er vores idé, at billedsiden er lige så vigtig som musikken,” forklarer Vuust fra scenen. Han fortæller, at nummeret ”Spy Trailer” er et af eksemplerne på, at billedsiden er kommet før musikken. Her har West optaget sort-hvide billeder med noget, der ligner skjult kamera, og Munch og Vuust har ment, at billederne havde noget hemmeligt over sig, hvilket de har fortolket dem ud fra.

Det er blevet populært blandt danske bands at visualere koncerterne med videoshows på et lærred bag musikerne – tænk bare på Mew, Diefenbach og ikke mindst Efterklang, som spillede lige før m:u:s:t i Musikhusets Store Sal. En af forskellene er, at m:u:s:t lader videokunstneren være til stede på scenen. Således har hun mulighed for at præge det aktuelle udtryk ud fra det materiale, hun har til rådighed. Det kan være svært at vurdere, om det reelt betyder noget for det produkt, publikum får at se, men det er under alle omstændigheder sympatisk, at man kan se afsenderen af det budskab, man modtager.

Selve musikken er habil, dvælende og velopdragen, mens Wests motiver bærer præg af en fascination af hverdagsobjekter og af mønstre – fx i en si eller i de små bobler, der lægger sig på overfladen af en kop kaffe. Hver for sig leverer ingen af de tre noget banebrydende, men deres forsøg på at mixe tre genrer ligeværdigt er både spændende og sympatisk. På den måde var koncerten et bevis på, at Spot-festivalen ikke behøver nøjes med at fremvise nye kunstnere – den kan også være med til at anvise nye stier i den udforskning af det musikalske udtryk, som er en tvingende nødvendighed.

M:U:S:T