Odessa - SPOT 11, Train
Velspillet koncert, men helhedsindtrykket forstyrret af lydproblemer

Rikke Nogel, Gefährlich.dk

Fredag kl. 22 gik den danske kvintet, Odessa, på Kupé-scenen på Train og der viste sig at være en del potentiale at spore i det relativt ukendte band.

Sangerinden Ida Spinner havde de lydmæssige odds imod sig, men hendes luftige stemme formåede ofte at gennemtrænge bandets massive, guitarbaserede udtryk, der bedst kan beskrives som en variation over de mere poppede dele af den komplekse nu-metal. Spinner viste, at hun kan krybe under huden på publikum, når stemmen træder klart ind i lydbilledet som til tider rammer uovertrufne melodier.

Bandet varierede mellem stram og energisk rock med catchy guitartemaer, retro-synth og massiv bund og smukke melankolske sange, hvor der bl.a. blev akkompagneret på cello i et enkelt nummer. Koncerten var egentlig velspillet, og forsangeren yderst karismatisk, men helhedsindtrykket blev i høj grad forstyrret at forholdene på scenen ikke passede til bandets udtryk.

Det virkede som en stor overraskelse for både publikum og lydteknikere, at bandet spillede højt og energisk - og bestemt ikke akustisk, som havde været stilen ved aftenens foregående koncerter. Det betød, at instrumenterne lidt for ofte overdøvede vokalen som kun pletvis stak frem under koncerten. Odessa virkede en smule påvirkede af situationen, men spillede dog med god entusiasme.

Det bliver spændende at følge bandet fremover - der er bestemt meget at komme efter, og der er ingen tvivl om at de kan etablere sig på den danske scene, når de har fået mere erfaring. Derfra er der ingen grund til at sætte landegrænser på musikken, som falder godt i tråd med den internationale udvikling inden for en gren af den atmosfæriske tung-rock.