Rumpistol - SPOT 11, VoxHall
Hyggeligt selskab

Morten Riis, MyMusic.dk

Jens Berents, bedre kendt som Rumpistol gik på scenen lørdag på Voxhall og gav publikum en rar indføring i hvad nordisk electronica er.

Det startede stille, med sprøde clicks ’n cuts, stemningsfulde klange og melankolske melodier. Det godt fyldte Voxhall lænede sig tilbage og nød de sarte elektroniske lyde der kom fra scenen. Med optagelser af bla. glockenspiel, spilledåser, vibrafon, thumb-pianos, saxofon og live melodika satte Rumpistol en hyggelig sovekammerstemning, der med sine vuggende dubrytmer gav en stemningsfuld koncert. Rumpistol er et klassisk eksempel på den nordiske elektronica, og lige som navne som Efterklang og islandske Müm slår de en melankolsk og skrøbelig tone an.

Til aftenens koncert var Rumpistol udvidet med Rene Hansen, der stod for nogle stemningsfyldte visuals, der dog manglede lidt konsekvens i den naive stil.

Jens Berents (Rumpistol) fik leget med de hyggelige knasende beats, skiftet feeling fra swing til lige underdelinger og tilbage igen, tempoet blev kørt op og ned, hvilket alt sammen var med til at give musikken lidt kant, så det ikke blev alt for hyggeligt. Og så igen...

Det virkede som om at Rumpistol har mere at byde på end hvad der blev vist til aftenens koncert. Et postulat som hvilket specielt det sidste nummer understrgede. For her blev tempoet skuet en ekstra tand op, og Jens Berents vovede lidt længere ud i hans manipulation af de pulserende beats. Det klædte Rumpistol at vise tænder, eksperimentere noget mere, for derved at vise at den nordiske elektronica ikke kun er vellyd og hygge, men også kan vække til eftertanke og fordybelse.

Rumpistol