ROSA

SPOT

SKANDALL

MXD




NYHEDER  
ANMELDELSER  
PROGRAM  
BANDS  
FOREDRAG & DEBAT  
ÅBNINGSAFTEN  
FOTO- OG VANDKUNST  
SPOT HISTORIE  
BILLETSALG  
KONTAKT  
NYHEDSBREV
TAK TIL  
FRIVILLIGE  

SPOT 11-seminar:
Musik sælger radio - sælger radio musik?

Christian Langballe, MyMusic.dk

Rammerne var sat for en spændende diskussion, men den udeblev desværre og i stedet erstattet af en underholdende opvisning i spydige oneliners, stive blikke, mavesur mudderkastning og høflige håndtryk.

Med afsæt i rapporten "Musik sælger radio - sælger radio musik?" skulle paneldeltagerne diskutere netop dette spørgsmål. Rapporten, bestilt af IFPI hos Alsted Research, skitserer, af det ikke nødvendigvis er fryd og gammen for kunstnere at bliver spillet i radioen.


Der kan forekomme tilfælde af 'overspilning', hvor radiolytterne får dækket deres behov og på den baggrund vælger ikke at købe den pågældende plade. Dét er selvklart sød musik i IFPI's direktør Michael Ritto og Sony/BMGs udsendte Eik Frederiksen. Omvendt fremkalder det hovedrysten hos Tobias Nielsen og Henrik Knaack fra The Voice/Radio 2, samt hos Lars Trillingsgaard og Leif Lønsmann fra DR.


Man fornemmer det polariserede forhold parterne imellem. Dette forhold formåede moderator for debatten Jesper Bay, marketingsdirektør for IFPI, ikke at bløde op. Dertil var han for påvirket af diskussionen. Resultatet blev som sagt underholdende, men der blev ingen rigtig debat. Paneldeltagerne fremførte deres hjemmeforberedte foredrag, uden at lytte til de andres pointer. Der var masser af oneliners, som generøst blev gengældt af hujen og klapsalver af mange blandt publikum.


Jeg klappede dog ikke. At parterne i den grad vælger at forsvare egne synspunkter, med vat i ørene, er ikke godt nok. Parterne var samlet for første gang siden rapporten kom frem, så jeg havde forventet meget mere debat. Hvad jeg fik, var en håndfuld meningstilkendegivelser, lidt at grine af og en tom fornemmelse i maven. Jeg havde læst rapporten hjemmefra, så paneldebatten gjorde mig ikke klogere på, hvorvidt radio sælger musik.


Én ting fandt jeg dog ud af: Paneldiskussionen har øget salget af Balancid. Flere af paneldeltagerne havde i hvert fald brug for at dulme deres sure maver med et par håndfulde af præparatet. Så kunne vi måske også få noget mere debat næste gang og knapt så mange opstød. Du kan downloade rapporten på KODAs hjemmeside. Gør det.








Mail til ROSA