Flutronics - SPOT 11, Lille Sal
Flutronics er på papiret et spændende møde mellem klassisk tværfløjte og elektronisk musik. Et møde, der kunne bibringe mange interessante fusioner. Men hvor skal vi hen?

Morten Riis, MyMusic.dk

Flutronics består af konservatorieuddannede Marianne Leth på tværfløjte, og i dagens anledning, Hans Hansen på elektronik. Leth har tidligere arbejdet sammen med klassiske og elektroakustiske komponister, blandt andet Wayne Siegel fra DIEM og Lars Graugaard, der begge har skrevet værker, der er meget klangbaserede.

Hansen er mest kendt for sit arbejde i house/techno-gruppen Örtz, hvis største hit er “We Don´t Talk”, men har også vundet en række elektroakustiske priser i Danmark for nogle mere ambiente og filmiske værker.

Aftens koncert startede med en coverversion af det gamle jazznummer ”The Shadow Of Your Smile”, en dejlig let og indsmigrende sag, der rummer masser af fraseringsmuligheder og åbner op for et væld af fortolkningsmuligheder. Men i Flutronics-versionen var det som om, at de kun lige fik strejfet overfladen, og nummeret kom aldrig rigtig i gang. Og det var også karakteristisk for resten af koncerten, for hvad der kunne have været et smukt møde mellem to stilarter, endte i et underligt diffus miskmask af tværfløjte badet i rumklang og ekko, og pulserende house.

Det meste af tiden stod Marianne Leth på siden og betragtede Hans Hansen, der fyrede det ene elektroniske beat af efter det andet. Og når hun endelig spillede, var det meget simple, nærmest naive melodier, der druknede i elektronikken. De to stilarter levede deres eget liv, og forholdt sig kun meget sporadisk til hinanden. Dette usammenhængende blandingsprodukt fik hurtigt publikum til at forlade salen og lod lyden af det mislykkede eksperiment blive tilbage alene og fortabt.

Meget langt fra rock’n’roll

Flutronics