Gramski Beat - SPOT 11, Filuren
Kompliceret jazzrock. Næsten for kompliceret

Anja Følleslev, MyMusic.dk

Meget interessant var det, hvad alle disse store navne inden for jazzen havde på programmet. Bandet, der er startet i 2001 af trommeslager Jeppe Gram, rummer navne som Mads Hyhne (trækbasun), Ned Firm (sax og klarinet) og Nikolai Munch-Hansen (bas). Hver især navne som man umiddelbart bare må høre live, når chancen melder sig.

Som helhed var det nemt at fornemme at de alle er fremragende musikere, og det er svært at fremhæve nogle af dem frem for de andre af samme grund. Men værkerne (komponeret af Jeppe Gram), der blev spillet, virkede til tider rodede og forstyrrende. Specielt blæserne havde en tendens til at få én til at føle at de råbte i munden på hinanden. Dog kan man her ikke se bort fra det store musikalske overskud blæserne udviste ved denne form for musikalsk kommunikation.

Bandet blev startet i sin tid for at blande rock og jazz, med henblik på at skabe noget nyt. Koncerten giver udtryk for at de har formået at lave noget anderledes, hvor kontrasterne i for eksempel klangene imellem blæserne bliver sat på spidsen. Samtidig med at det for mig til tider virkede knap så lyttevenligt, var publikum begejstrede for instrumentalisterne i Gramski Beat. Det lykkedes også for Gramski Beat at ramme hvad man kan kalde en blanding af fusions-jazz med rock og freejazz, som jo i og for sig var formålet da Jeppe Gram dannede bandet i sin tid.

Deres ballader havde smukke elementer, gerne i starten, hvor blandt andet Nikolai Munch-Hansen startede op alene på kontrabassen et par gange, hvorefter turen gik videre til hvert bandmedlem. Specielt i ”Uppsala Uppsala” viste de hver især overlegenhed i deres introer. Desværre bevægede balladerne sig også ind i et grænseland væk fra det smukke efterhånden.

Gramski Beat får fire stjerner, fordi jeg trods min begrænsede indsigt i deres genre stadig oplever deres musikalske overskud som meget stort, og fordi det også kræver stor musikalitet at spille så kompliceret jazz.

Gramski Beat