Tina Dickow - SPOT 11, Ridehuset
I et pænt fyldt Ridehuset leverede hjemvendte Tina Dickow en koncert præget af numre fra det kommende album. Et album man bør se frem til

Rasmus Ardahl, Gaffa

Århusianske Tina Dickow har efterhånden opbygget et stort og solidt sangkatalog på et meget højt niveau. Til SPOT var der stort fokus på de mere afdæmpede numre og de mere energiske sange, blev også fremført med en forholdsvis intim vinkel. Desværre var ridehuset ikke den bedste ramme for disse udfoldelser. Selv om der var synlig gensynsglæde, var der alligvel en tendens til et festivallydtapet af småsnak, der truede med at underminere Dickows indfølte optræden. Her ville en mere energisk sætliste og en mere dynamisk fremførelse formentlig have gjort en forskel.

Koncerten blev indledt med de to bedste numre fra Notes (og EP’en Far), nemlig Break of Day og Warm Sand, hvorefter der hovedsageligt var fokus på numrene på det kommende album In the Red, hvor 6 af de 7 sidste numre stammede fra. Første større højdepunkt var fjerde nummer Give In, et aldeles fremragende skåret popnummer, der simpelthen blive den næste single. Sjældent har man hørt et nummer så fængende, der kombineret med Tina Dickows integritet og smukke vokal er den fuldendte perle. Et andet højdepunkt var uden tvivl den melankolske første single, den tidligere ugens uundgåelige på P3, Nobody’s Man, som fremkaldte genkendelsens glæde hos publikum. Generelt gjorde de nye, ofte meget eftertænksomme numre, at man med store forventninger kan se frem mod det kommende album.

Lyden i ridehuset var udemærket og bandet spillede som altid sikkert og bundsolidt, men ind imellem måske også en smule anonymt. Den eneste relle mangel i besætningen var dog fraværet af en kvindelig korsanger. Et Dickow-varemærke er de tostemmige omkvæd, og her var keyboardspiller Martin Sommers indsats ikke en fuldgod erstatning for den korsanger, der tidligere har akkompagneret Tina Dickow til koncerter. Sammenfattende fik hjemmebanen Århus dog en glimrende oplevelse, der bestemt skaber forventninger til fremtiden for en af landets bedste sangskrivere. En fremtid der forhåbentlig byder på et fortjent internationalt gennembrud.

Større lyd - samme Dickow

Tina Dickow